In 2013 waren like- en winacties een enorme hype onder marketeers. Op deze manier creëerden bedrijven relatief snel een ‘fanbase’ met duizenden volgers. Het afgelopen jaar is dit echter drastisch veranderd. Gebruikers klaagden over vervuiling van hun tijdlijn en dat was voor Facebook reden om de richtlijnen rondom promoties aan te scherpen. Zet je nu een onbetaalde like- en winactie uit, dan bereik je slechts 6% van je fans. Facebook heeft hier een filter op gezet, om ervoor te zorgen dat bedrijven gebruik gaan maken van het advertentieplatform. Een slimme commerciële zet, want hierdoor wordt adverteren haast onvermijdelijk. Tegelijkertijd stelt zij haar gebruikers tevreden.

Is een like- en winactie dan nog een goed idee? Zeker, zolang het maar relevant is. Neem het nieuwbouwproject De Bosk in Veenwouden. Voor dit project was onze klant op zoek naar potentiële kopers. Door te adverteren met een relevante prijs, hebben we een geslaagde like- en winactie gerealiseerd. Zo maakte de doelgroep kans op een vaartochtje in de omgeving van Veenwouden. Niet alleen voor de fun, maar juist om de mogelijke (toekomstige) woonomgeving te ontdekken. Maak het relevant en bouwen en varen gaan prima samen.

Het resultaat is een bereik van ruim 23 duizend mensen. Het bericht werd vaak gedeeld en ook wist men de like-knop goed te vinden. Zonder passende strategie was dit niet gelukt. Want past de prijs niet bij de identiteit van je organisatie, dan is de meerwaarde verdwenen. Zorg je er echter voor dat alle factoren kloppen en dat je rekening houdt met de richtlijnen van Facebook, dan is succes gegarandeerd!

Facebookactie de Bosk

Bovenstaande is slechts één voorbeeld van de vele promotiemogelijkheden voor bedrijven op Facebook. Zelf ook een leuke actie starten? Neem vrijblijvend contact op met Invite!